Juha-Matti Hämäläinen Ajatellaan ihan itse.

Nopeusrajoitusten perusteet ryssitty

  • Näitä riittää tienreunoilla ja missä sattuu.
    Näitä riittää tienreunoilla ja missä sattuu.
Tulin tuossa Hesan erästä pääväylää aamusta ja taas ihmettelin liikenteen sujuvuuden tehokasta estämistä. Tien laidat ovat suoralla tieosuudella täynnä 30-40-50-60-70 ja 80 km/h rajoituskylttejä aseteltuna ilman järjenhäivää. Väliin mahtuu vielä taajamamerkki, joka on myös yhden sortin nopeusrajoitus. Ystävämme ylikomisario Pasterstein selittää joka yhteydessä kuinka tärkeää näiden peltikylttien noudattaminen on ja hän kehtaa ihmetellä miksi niin moni ei niistä suuremmin piittaa. Syyhän on selvä. Merkkejä pidetään viikko- ja kuukausitolkulla paikoissa, joissa ei ole mitään syytä merkin olemassaoloon. Tiedän runsaasti paikkoja, joissa on hyvin alhainen rajoitus pitkänkin matkaa tietyön takia. Silti työmaalla ei koskaan näy ketään. On aloitettu jotain tekemään vuonna yksi ja homma jäänyt sikseen. Kukaan ei vaivaudu laittamaan huppua turhan rajoitusmerkin päälle ikäänkuin se olisi iso ponnistus. Sen sijaan kymmenettuhannet autot saavat ryömiä peltimerkin määräyksestä turhaan pitkät ajat ja matkat. Ja mitä teemme merkkiviidakolla, jossa peräkanaa vilisee koko rajoitusvalikoima ensin suuremmasta pienempään ja sitten toisinpäin. Rajoitusten asettajilta tulisi odottaa jotain kohtuullista aivotoimintaa työssään. Nyt sitä ei ole. Ja ylikomisario Pasterstein voi miettiä miksi autoilijat eivät kunnioita näitä peltitauluja vaan käyttävät omaa tervettä harkintaansa ajonopeuden säätämisessä. Autoilen mieluiten mm Italiassa siitä huolimatta tai siksi, ettei siellä tarvitse olla silmät lukittuina nopeusmittariin vaan ajonopeus sovitetaan liikenteen mukaan. Italiassa onkin liikennesuunnittelijat jätetty yksinään merkkiensä kanssa, edes poliiseja ne eivät suuremmin kiinnosta. Syynä on tähän paitsi kansan luonne niin merkkien vieraantuminen todellisuudesta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Totta, samaa olen miettinyt...

Olli Kankaanpää

Tuo on pientä verrattuna siihen, miten teiden kunnosapitoa hoidetaan tai miten tehtyihin vaurioilmoituksiin suhtaudutaan. Entisessä Lammin kunnassa Kuohijärven rannalla hiekkatiessä oli moottoripyöräilijälle hengenvaarallinen monttu, jonka merkitsin asianmukaisesti kuusen näreellä.

Autostakin olisi irronnut vanne, mutta tiepiirille tekemästäni ilmoituksesta huolimatta asiaa ei ollut hoidettu edes seuraavalla mökkimatkalla. Kehotuksesta korjaukseen aikaa kului noin kuukausi, näreen neulasetkin olivat tippuneet.

Tästä on aikaa pari vuotta.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Poliisi pysäytti autoni ja kysyi minulta, olinko seurannut nopeusmittariani.

Vastasin : En, seurasin liikennettä.

Poliisi nyökkäsi ja toivotti minulle turvallista matkaa.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Juu, onhan se joskus turhauttavaa kun ei saa kohtuudella selvää mikä on suurin sallittu nopeus jos ei ole koko ajan ihan hirmu tarkkana.
Ei meillä tiellä kulkijoilla ole kuitenkaan oikein paljon varaa irvistellä merkkien laittajille kun emme selvissäkään tapauksissa ymmärrä nopeusrajoituksia noudattaa.
Ajelen tuossa päivittäin tuota pikitietä jossa on 80 ylärajarajoitus nopeuden suhteen näin talvisaikaan ja muutaman (ehkä viiden) kilometrin välein lisäkaista ohitustilanteita varten. Nykyautoissa kun suurimmassa osassa on vakionopeudensäädin niin on tosi helppoa laittaa se 84km/h siihen säätimeen ja antaa sitten löllötellä , ei tarvitse jarrutella eikä kiihdytellä eikä pelätä kameroita eikä poliisia.
Mutta se ei käy kaikille, aina siellä on jokunen joka tietää paremmin kuin merkkien asettaja ja " moni ei niistä suuremmin piittaa". Ja viimeistään kun tulee se levikekohta niin silloin mennään ohi mutta kun se 80:n rajoitus kumminkin tykyttää otsalumpiossa niin mateluksi menee ja heti etukulmaa uhmaten kiepautetaan ohitettavan eteen.
Se minua sapetta että jos halutaan rikkoa sääntöjä niin rikottaisiin sitten niin ettei kanssamatkustajille aiheutettaisi ylimääräistä tykytystä.

https://youtu.be/qr8FVHBGMQ4

Juha Hämäläinen

Kyllä tämä ongelma, josta kirjoitin, koskee nyt lähinnä kaupunkien ympäristön tiestöä. Mutta on maanteillä 80km/h hyvin liioitellun alhainen nopeus paikoitellen. Sen ilmeinen vaara on rattiin "nukkuminen", koska kuljettajalla ei mitään tehtävää.

Paljon ajava kuljettaja kyllä oikeasti osaa asettaa nopeutensa paremmin oikein kuin liikennesuunnittelija.

Olen vuosia ajanut Saksan teillä ja paljon myös paikallisteitä, joilla Suomessa olisi korkeintaan 80km/h rajoitus. Saksassa paikallisteillä usein 100km/h rajoitus ja se säännöllisesti ylitetään niillä osin teitä, joissa hyvä näkyvyys.

Nopeasta ajotavasta ja mitättömistä ylinopeussakoista huolimatta Saksa on selkeästi turvallisempi maa ajaa kuin Suomi,erityisesti kun huomioidaan liikennetiheys ja korkeat ajonopeudet. Ihmisten ajotaito on toista luokkaa vanhuksillakin, joita riittää Saksan teillä paljon.

Lopuksi sanottava, etten ole nopeusrajoitusten vastustaja vaan erityisesti taajamien asuinalueilla uskon niiden tärkeyteen suuresti.

Olli Kankaanpää

Jossakin vaiheessa lapioin kuoppaan soraa itse, jonka jälkeen sen syvyys ylti vain kolmeenkymmeneen senttimetriin.

Juha Hämäläinen

#5. Näin on fiksua toimia. Voi säästyä joku pahaltakin vahingolta.

Olli Kankaanpää

Sipilä on muistini mukaan maaseudun asialla, eikö hänen pitäisi täyttää kaivamansa kuoppa ihan itse? Julistan Sipilän haaveilemat uudet maakunnat paavin pannabullaan ja annan Jan Vapaavuorelle vapaat kädet päättää Sipilän kohtalosta. Pesuveden mukana menee myös Petteri Orpo, mikä ei varmasti ole kenellekään yllätys.

Orpo, tulevatko kokoomuksen äänestäjät kaupungeista?

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Nykyinen nopeusvalvonta ja erityisesti kameranopeusvalvonta painottuu liiaksi "rahastukseen" ja ehdottomiin raja-arvoihin.

Jos ajan ennen kesärajoitusten voimaantuloa aurinkoisena päivävä kuivana asfaltilla 90 km/h talvialennetulla 80-alueella niin vaarannanko oikeasti liikennettä.
Jos tulee "takatalvi" ja kesärajoitusten tultua voimaan ajan sen 100 km tunnissa samassa kohdassa räntäsateessa niin pahimmillaan vaarannan silloin oikeasti liikennettä vaikka ajan rajoitusten mukaan.

Nopeusvalvonnassa, tilannenopeuksissa ja teon rangaistavuudessa pitäisi painottaa enemmän tilannenopeutta ja olosuhteita ja todellista aiheutettua vaaraa.

Samoin myöskin kameravalvonta ja lievät ylinopeudet. Jos omistaa uudemman auton jossa on hyvä vakionopeuden säädin niin ajaminen tasaista 80 km nopeutta on helppoa ja mittaria ei juuri tarvitse seurata. Vanhemmalla autolla ajonopeuden pitäminen ja sen tarkka saaminen 80km/h kameratolpan kohdalla vaatii huomion kiinnittämistä liikenteen sijasta enemmässä määrin nopeusmittariin.

Itse ainakin haluaisin keskittyä enemmän liikennevirtaan ja ajaa sen nopeutta ilman että tarvitsee mittaria seurata ja nopeutta tarkistella kameroiden kohdalla. Eihän lievät ylinopeudet, vaikka suurimmalla osalla kuljettajista suorilla tieosuuksilla hyvissä olosuhteissa aiheuta todellista vaaraa. Todellinen vaara myös lainmukaisilla nopeuksilla ajettaessa muodostuu siitä kun nopeudet vaihtelevat ja liikennevirrassa on nopeuseroja jotka aiheuttavat ohituksia.

Itse olen sitä mieltä että pienet ylinopeudet hyvillä tieosuuksilla ja hyvissä olosuhteissa eivät ole mikään liikenteen turvallisuusriski. Todelliset riskit liikenteessä ovat "nuoret" kaaharit ja päihdekuljettajat. Näihin pitäisi liikennevalvonnassa ja liikenneturvallisuudessa puuttua, ei normikuljettajien pieneen ylinopeuksiin ja tasaiseen ajotapaan.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

"Jos ajan ennen kesärajoitusten voimaantuloa aurinkoisena päivävä kuivana asfaltilla 90 km/h talvialennetulla 80-alueella niin vaarannanko oikeasti liikennettä."
Tuo on "väärä kysymys". Oikea olisi mielestäni "rikonko tahallani liikennesääntöjä ja määräyksiä".

Jos säännöistä aletaan tekemään "maalaisjärkisiä" versioita ja niiden käyttö hyväksytään niin se johtaa melko pian mahdottomuuksiin.

Jos juon muutaman paukun ja ajan aamuyön hiljaisina tunteina kotiin tyttöystävän luota metsätietä jossa päivälläkin kulkee vain muutama auto vuorokaudessa niin hyväksytkö sen turvalliseksi ja liikennettä vaarantamattomaksi ajeluksi?

Juha Hämäläinen

#9. Juuri tätä minäkin kannatan. Vastuun jättämistä myös kuljettajille. Orjallinen nopeusmittarin vilkuilu ei millään tavoin edistä liikenteen turvallisuutta eikä sen sujuvuutta.

Toimituksen poiminnat