Juha-Matti Hämäläinen Ajatellaan ihan itse.

Luvaton mainosjakelu kriminalisoitava

  • Postiloodassani tämä lasti tänään.
    Postiloodassani tämä lasti tänään.
Yhteiskuntamme rakentuu kasvavalle kulutukselle. Kasvu halutaan varmistaa kaikin mahdollisin keinoin. Yksi näistä on mainonta. Sen sietää niin kauan kuin ihmisen kotirauhaa ei sillä häiritä. Mainosjakelu on mennyt kuitenkin tämän rajan yli. Kävin äsken postilaatikolla ja sieltä löytyi tältä päivää seuraavien mainokset: Viherpeukalot, Stark, Siisti Piha, Masku, Gigantti, Tokmanni, Citymarket, Postinen, RTV Yhtymä, K Supermarket, Motonet, Lidl, Nautica, Verkkokauppa, Hongkong, Biltema, Jysk ja lisäksi hämäräjärjestö Helsingin Dianetiikka-keskuksen kaksi mainosta mielenvikaisen L. Hubbardin kirjoista. Mielestäni tällainen mainoskaaos postilaatikossani on tekona kriminalisoitava. Mainostajien on haettava lupa lootani tukkimiseen eikä minulla ole velvollisuutta heidän jätteitään siivota. Yksityiselle maalle ei ole mitään asiaa tulla roskaamaan. Ympäristön kannalta on tällainen tuhotyö tuomittavaa. Luvallinen mainosjakelu hoidettava niin, että asukas laittaa lootaansa tekstin "Mainosjakelu sallittu". Muissa tapauksissa se on lähtökohtaisesti kielletty.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän ilkka07kiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Hyvä ja ajankohtainen aihe, siis tärkeä asia. Mutta että jakelu, kun minun jakeluun ei mene, että ne (mainostajat) "hyökkäävät" heti aamusta "puhelinlankoja" pitkin ja tekevät lähinnä mitä haluavat. Nyt minä sen sitten tiedän. Olen kuulemma vaihtanut sähkönjakelijaa ja kun en sitä itse edes halunnut. Olin aivan tyytyväinen sähköntoimittajaan, joka on eri kuin verkon haltija. Maksan siis kahdelle energiayhtiölle. Nyt vuoden sisällä minulla tulee olemaan näitä "yliaktiivisia" sähköntoimittajia kolme kappaletta ja minulta ei edes kysytty kunnolla että haluanko vai en. Vaikeata se on mölytä puhelimeen että "suksi suolle", vaan yritin olla ystävällinen ja pyysin harkinta-aikaa verratakseni hintoja. Yksi näistä myyjistä suoraan sanottuna valehteli että taloyhtiö haluaa heidät sähköntoimittajakseen. Mihin markkinat vielä ehtivätkään.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

samaa mieltä sinänsä. mutta ei se paljoa ole se että laittaa ei ilmaisjakelua kiitos.. ja ongelma ohi.

Mut muuten on kyll tuo mainostuksen mäörö ihan sairaanmoinen tv/internet/paperi/lehtien sivut jne.

Pekka Siikala

Toimii kerrostaloissa, vaan ei rivitaloissa eikä omakotitaloissa, tuo lappusi "Ei ilmaisjakelua kiitos".

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Mutta onhan tuo toki suorastaan ikoninen pyhäinkuva esittäen nyt hyveeksi julistettua aktiivimallia ja luvaten kulutusyhteiskunnan taivasta tavoittelevat tulevaisuudenkuvat -- että kohta jenkkityyliin jokainen suomalainen painaa yli sata kiloa ja käyttää ylenmäärin yksityistetyn terveydenhoidon palveluja.

Kulutusyhteiskunta on hyvinvoinnin taivas. Nyt kaikki aktiivisesti tuottamaan ja kuluttamaan. Hopi hopi. On kohtuutonta että etologinen hillitsemätön hallitsematon toimintadraivi riivaa vain yrittäjiä -- kyllä se malli on istutettava kaikkiin. Kaikkiin kunnon kansalaisiin.

Sata kiloa on kunnon mitta kunnolle. Siinä se sote-mallikin aktivoituu. Keinot keksitään kyllä leipäjonolaistenkin aktivoinnille. Kaksi kassia sille joka osaa olla tarmokkaan oloinen. Siitä se alkaa. Pelastetaan Suomi.

Juha Hämäläinen

#5. Koomista tässä kulutukseen yllyttämisessä on myös se, että mitä tavallinen suomalainen edes pystyy ostamaan pakollisten kulujen lisäksi.

Mainosten kauppaamien tuotteiden määrä ja arvo ylittää tuhatkertaisesti ostovoiman. Taitaa tuo Lidlin mainos olla useille ainut, jonka ostokehoituksia pääsee toteuttamaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset