Juha-Matti Hämäläinen Ajatellaan ihan itse.

Vanhusten oikeusturva vaarassa Hesan asiakaslaskutuksessa

  • Kaupungin laskutus mättää.
    Kaupungin laskutus mättää.
Äskettäin tutkin kotonaan asuvan dementoituvan vanhuksen laskujen maksua. Runsaassa kasassa oli isoja laskuja hänen kuntoutushoidostaan. Hän oli ollut alkuvuodesta kolme päivää kuntoutuksessa. Mutta laskutus vain jatkui, vaikka kolmen päivän käynnistä oli lasku maksettu. Pinossa oli jo muistuslasku ja uhkaus laskun siirtymisestä perintään. Helmikuun alusta tähän päivään saldoa oli kertynyt kolmisen tonnia. Vanhus olisi laittanut laskut maksupalveluun. Soitin Helsingin kaupungin talousallinnon palveluun ja siitä soittelu jatkui numerosta toiseen. Eri henkilöt eivät voineet sanoa laskutukseen yhtään mitään. Etsittiin laskutuksen käynnistäjää. Virheiden korjaaminen on tehty vaikeaksi. Minulta kysyttiin todisteita sille, ettei vanhus ole ollut koko ajan hoidossa. Piti etsiä jokin kirjallinen hoitopäätös, jossa mainittu hoitopäivät ja hinnat. Asia saatiin selvitettyä tänään. Mutta kukaan ei tietänyt mitä laskuja oli jo putkessa eli mitä hyvitettävä kokonaisuudessaan. Jollen olisi asiaan puuttunut olisi vanhus kiltisti maksanut 30€ per vrk jatkuvasti. Kysyn mikä on kaupungin vastuu vanhusten laskuttamisessa. Jos hoitopaikassa ei ole ollut ketään sitten 15.2. ja laskutus pyörii niin kontrolli on pahasti pettänyt. Kuinkahan moni vanhuuden höppänä maksaa näitä valelaskuja nytkin? Huomasin myös sen, ettei kaupungin henkilökunnalla ole mitään uskallusta puuttua työnantajansa toimintojen heikkouteen. He osin myöntävät ongelmat, mutta eivät tee mitään. He ilmeisesti pelkäävät. Kysyin miksei laskuihin laiteta laskutusimpulssin tekijän tietoja, että asioihin pääsee suoraan kiinni. Laskutuksen asiakaspalvelun vastaus oli, ettei niitä tule niihin jatkossakaan. Idioottimainen vastaus asialliseen kysymykseen. Vastaaja ei itse tiedä laskuista mitään eikä näemmä halua muidenkaan tietävän.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Katsopa lähteenä olevasta selvityksestä eri maiden asiakasmaksukäytännöistä:

- -"Englannissa astuu huhtikuussa 2020 voimaan elinaikaisen hoivan maksukatto, joka on sama kotona ja hoivakodissa asuville. Sen mukaan asiakkaan tulee maksaa hoivan palveluista elinaikanaan korkeintaan 72 000 puntaa (81 755 euroa), minkä jälkeen palvelut ovat maksuttomia. Hoivakodin asumis- ja ylläpitokulut eivät kerrytä summaa, mutta niiden osalta astuu vuonna 2020 voimaan 12 000 punnan (13 626 euroa) vuosittainen maksukatto (noin 250 puntaa/viikko (284 euroa/viikko)). Lisäksi taloudellisen tilanteen arviointiin tulee muutoksia huhtikuussa 2020 siten, että varallisuuden yläraja nousee ja on 118 000 puntaa (133 987 euroa). Myös alaraja nousee vuonna 2020 ja on 17 000 puntaa (19 303 euroa). (Age UK 2017b.)" - -

Lähde:

http://tietokayttoon.fi/documents/10616/6354562/30...

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Em. selvityksessä sivulla 10, kerrotaan, että [nyt Suomessa] "Kunnallisen maksukaton osalta asiakasmaksujen seuranta on kansalaisten vastuulla ja heidän on itse osoitettava maksukaton täyttyminen, jotta he voivat pyytää vapautusta asiakasmaksuista tai saada alemmat asiakasmaksut maksukaton täyttymisen jälkeen."

---

Miten tämä kunnallisen maksukaton seuraaminen on nyt Suomessa järjestetty esim. vanhuksilla, vammaisilla ja muistisairailla? Onko se omaisten vai edunvalvojien vastuulla - vai ei kenenkään?

Kenellä on pääsy em. ryhmien pankkitileille, josta terveydenhoitomaksut löytyvät ja keillä on siihen riittävä taito ja status?

Julkisuudessa kun ei näistä kerrota puolikasta sanaa.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Tulipa vielä edellisestä mieleeni, eikö Kanta-palveluihin voisi tulla eriteltyinä kaikki ko. henkilön maksamat lääke-, terveyden- ja sairaudenhoitokulut?

Kanta-palveluista voisi omainen tai edunvalvoja katsoa siihen erikseen valtuutettuna, mikä asiakasmaksujen tilanne on, ja maksukaton lähestyessä reagoida asianmukaisella tavalla.

Kanta-palvelut tulee luoda enemmän myös asiakkaita/potilaita hyödyttäviksi palveluiksi eikä vain meidän profiloimiseksi järjestelmää varten.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Suomessa on hallintoalamainen aina heikoilla ja näyttövelvollinen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset