Juha-Matti Hämäläinen Ajatellaan ihan itse.

Miksi nopeusrajoituksia ei kunnioiteta

  • Näitä riittää.
    Näitä riittää.

Poliisi on taas kauhuissaan siitä, ettei kansa noudata nopeusrajoituksia. Ylikomisario Pasterstein on ollut äimän käkenä nyt tuoreeltaan, kun suomalaiset rikkovat rajoituksia moninkertaisesti tietyömaiden kohdalla. Tämä huoli tuntuu aiheelliselta, jollei olisi itse nähnyt miten asia on todellisuudessa.

Tietyömailla on hyvin alhaisia rajoituksia pitkäaikaisesti, vaikka työmaalla ei olisi päivittäin tai edes viikottain ketään töissä. On vaikea ymmärtää miksi ei rajoitusten päälle saada huppua silloin, kun töissä ei olla.

Autojonot pakotetaan kunnioittamaan tyhjää työmaata matelemalla sen ohi kuin neuvostoliittolaiset aikanaan Moskovassa, kun he matelivat ohi Stalinin ja Leninin muumioiden mausoleumissaan.

Rajoitusalueet ovat usein ylipitkiä suhteessa varsinaiseen työmaa-alueeseen. Tämä kaikki johtaa siihen, että autoilijat alkavat itse päättämään mikä on tilanteeseen sopiva nopeus.

Tilannetta pahentaa typerä nopeusvalvonta, joka ei salli täysin turvallista ja tahatonta nopeuden vaihtelua liikenteessä. Jatkuva nopeusmittarin tuijottaminen on huomattavasti vaarallisempaa kuin 10-20% satunnainen ylinopeus.

Turvallinen autoilu ei edes vaatisi nopeusmittaria autossa. Jollei kuljettaja erota turvallista ajonopeutta ilman mittaria niin hänen ei tulisi ajaa lainkaan. Poliisi ja Trafi saavat syyttää osaltaan ihan itseään siitä, että nopeusrajoitusten kunnioitus on heikkoa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (63 kommenttia)

Käyttäjän NiemiMatti kuva
Matti Niemi

Onnettomuuksia on kai ollut. Onko ihan mahdotonta ajaa muutama kilsa kohtuuhiljaa? Ex-asfaltoija.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#1. Siitäkö kirjoitin?

Kirjoitin, että rajoituksia ei usein noudateta työmaiden kohdalla, kun näkee päivittäin, ettei siellä ketään ole.

Kerro miksei tyhjillä työmailla saa sen vertaa aikaiseksi, että lähtiessä töistä viimeinen ukko heittää hupun rajoitusmerkin päälle.

Itse varon työmailla olevia ukkoja enemmän kuin laki vaatii, mutta en tyhjän vuoksi viitsi körötellä. Miksi pitäisi? Sen peltitaulunko takia vain?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Järki pitäisi olla soveltamisessaa muissakin yhteyksissä. Jos täysin tyhjällä kadulla yöllä risteyksessä joutuu pysähtymään punaiseen valoon, niin siitäkin pitäisi saada ajaa läpi ilman rangaistusta. Eritoten jos on kääntymässä oikealle.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#3. Toimii hyvin jenkeissä tuo jopa päiväsaikaan. Punaisia päin kääntyy kuitenkin omalla vastuullaan.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Aivan. Jenkeissä punaisia päin ajaminen on sallittu jos kääntyy oikealle. Eikä aja kolaria. Sama sääntö pitäisi saada Suomeen.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Saudeissa oli punainen vilkku. Kun ensi kerran näin sellaisen, pomo kysyi, tiedänkö, mitä se tarkoittaa. Vastasin "Tule, jos uskallat". Pomo totesi että 'suunnilleen'...

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Tuossa Lahden motarilla Mäntsälän kohdalla on niitä silta työmaita ja melko paljon on niitä jotka eivät noudata rajoituksia. Eikä muuten yleisesti niitä ei noudateta, aina sitä kohkataan kun bimmeri, mersu ja audi kuskit kaahaavat, mutta nostaisin esiin ihan uuden ryhmän "pakettiautot".

Oikein hirvittää kun pakut huitelevat moottoriteillä 140 km/h ja melko törkeitä ohituksia, että tullaan ohituskaistalla aivan konttiin kiinni ja vilautellaan pitkiävaloja "pois alta". Miettikää paljon tuollainen paku painaa, kun siellä on tonnin verran painoo erilaisia työkaluja ja tavaraa.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#4. On niitä kaahaajia ihan kaiken merkkisissä toosissa. Työmaa, jolla ollaan oikeasti töissä tai ajorata vaarallinen normaalille vauhdille, on alue, jonka rajoitus on noudatettava.

Mutta pelkät tyhjät työmaat eivät edellytä mitään säädettyä matelua.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Työmaat ovat tosiaan ihan oma lukunsa. Saman ongelman muistan jo - 77, kun kortin sain. Eipä vaan vieläkään asiaa ole ehditty hoitamaan jätjestykseen. Valitettavan usein samat merkit tönöttää ylväänä paikoillaan 24/7, työmaan rauhaa kunnioittaen. Toinen ällistyksen aihe ovat nämä erikoiset talvirajoitukset. 80 km / h tyhjällä ja kuivalla tiellä, vaikkapa matkalla Kaamaseen. Siellä kun sitten tuuppaat huolimattomasti ylinopeutta, niin tottakai köyhdyt ja huolella, olit siis tosi tuhma, kun kaahasit.

Luulis olevan sen verran järkeä ja rahaa valtiolla, etttä muuntuvat kilvet sais pystyyn, edes noille pohjoisen tieosuuksille, jossa ei liiku muu kuin tuuli ja muutama autoilija,

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

MItalin toinen puoli tässä nopeusrajoitusasiassa on se, että vaikka kuinka haluaisi protestoida jossain kohden rajoitusta vastaan, niin on outoa, että monilla autoilijoilla on tapana ajaa nopeusrajoitusta kunnioittavan autoilijan takapuskurissa kiinni nyrkkiä heristäen.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#8. Näitä on kahta tyyppiä. Ylinopeutta ajamaan haluavia ja niitä, joita keljuttaa ajaa alinopeutta ajavan perässä. Alinopeushan on täysin luvallista.

Olen saanut ajaa autoilla, joilla helppo ohittaa. Se poistaa tarpeen ajella ärsyyntyneenä kiinni kenenkään persaaksissa. Joko pysyy takana turvaetäisyydellä tai menee vaivatta ja nopeasti ohi vaikka jyrkkään ylämäkeen hyvinkin lyhyellä ohitusalueella.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Selvää alinopeutta ajavan saa ohittaa jopa ohituskieltoalueella. Tämä koskee traktoreita, mopoautoja ja mm. viallisia autoja, jotka joutuvat rajoittamaan ajonopeuttaan.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo Vastaus kommenttiin #12

Saa, mutta keskiviivaa ei saa ylittää.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Perässä roikkumisen ja nyrkin pudistamisen yksi perussyy on se, että yhdenkään auton mittari ei näytä täsmälleen oikein. Mittarieranto kasvaa vielä lisää renkaiden kulumisasteen myötä. Eri merkkisissä autoissa ns. mittarivirhe voi olla hyvinkin erilainen ja olla välillä 2-10%.

Kun tähän yhtälöön lisätään se, että joku tykkää ajaa 6km/h (juuri poliisin puuttumisrajan alapuolella) ylinopeudella ja joku toinen vastaavalla alinopeudella, niin silloin toisella on autoilijalla on ongelma edessään.

Autojen nopeusero voi olla tällöin jopa 20km/h eli reilut 5m/s.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Tietyömaan nopeusrajoitusmerkin peusteeeton paikalleen jättäminen on muistaakseni rangaistavaa. Pitäsi vaan aina muistaa soittaa poliisille. Virkansa puolesta lienevät sitten urakoitsijaa lapulla muistavat. Kai.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#11. Tämä oli uutta tietoa minulle.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

On tainnut tulla sakonmuotoinen kolhun prinsessa Hämäläisen hybrikseen?

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#13. Joo tuli ylinopeussakot viimeksi 1989. Sitä ennen 1971.

Sukupuolinen suuntautumiseni sekä sukupuoleni selviää sinulle varmaan yllätyksenä yksinkertaisesti tiputtamalla housuni kinttuihin. Siitä selviää, että olen mies ja samalla hetero. En siis prinsessa enkä transu tai muu cityseksuaali.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Minä olen saanut elämässäni viisi ylinopeussakkoa. 80-luvulla kaksi Suomessa 60km:n nopeusrajoitusalueella ajaaessani vajaat 80km/h. Kaksi Kiinassa, joista toisesta selvisin antamalla poliisille 25 RMB:tä (noin kolme euroa) käteisellä ja toinen valvontakameralla mitattu matkalla lentokentälle Shanghaissa meni firman piikkiin.

Viides tuli valvontakameralla vuokra-autolla ajaessani Hollannissa matkalla kiinalaisen delegaation kanssa Schipolin lkentokentälle Amsterdamin lähellä. Sakkolappu tuli puoli vuotta myöhemmin Shanghain osoitteeseeni. Ihmettelin miten olivat nähneet vaivaa kaivaa asuinpaikkani selville ja lähettää mokoman lapun. Kun Amsterdamissa varastetaan fillari, niin poliisi nauraa, jos siitä menee tekemään ilmoitusta.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #16

#16. Ulkomailla sattuu ja tapahtuu. Ajoin Italiassa 90-luvulla 180-200km/h vauhteja Venetsia-Milano tiellä. Poliisi pysäytti. Sain sakot vain maatunnuksen puuttumisesta. Sakko oli noin 30mk.

2002 ajoin Singaporesta Kuala Lumpuriin moottoripyörällä. Aamulla aikaisin poliisi pysäytti heti Malesian puolella tyhjällä moottoritiellä. Mittasivat vauhtia 192km/h. Poliisit olivat vain kiinnostuneita pyörästä. Sain huomautuksen ajaa vähän hiljempaa aamulla liikkuvien eläinten takia enkä latiakaan sakkoa.

Oli onni, etten yrittänyt heitä lahjoa kuten länsimaalaiset usein tekivät ja päätyivät sitten putkaan poliisin lahjonnasta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #18

Tuo mainitsemani kiinalainen poliisi pyysi itse sitä 25 RMB:tä, jonka maksoin. Kuittia ei tullut. Oli kyllä sen verran velmun näköinen veijari moottoripyörän selässä, että en ole varma liekö ollut edes oikea poliisi.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #19

#19. Se meni hyvään tarkoitukseen. Kehitysmaatukeen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #20

Tuohon Italiaan liittyen muistan, kun kerran olin Milanossa tapaamassa edustajaamme, niin hän ajoi minut lounaalle jonnekin Milanon lähistölle moottoritietä myöten Maseratilla. Vauhtia oli ehkä 200km/h ja kuinka ollakaan poliisi pysäytti.

Kaveri nousi tyynen rauhallisesti ulos ja alkoi jutustella poliisin kanssa. Sitten näytti henkilökorttiaan ja auton omistajatietoja. Olin varma, että matka päättyy siihen tai jotain muuta vastaavaa. Mutta pian hän tuli takaisin rattiin ja jatkoimme matkaa, samalla nopeudella. Poliisi oli halunnut vain tarkistaa auton haltijan, kun kyseessä oli hiukan erikoisempi malli.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #21

#21. Nykyään jopa Italiassa voi napsahtaa sakot. Eipä kuitenkaan pikku ylityksistä. 20-30km/h voi maantiellä ajaa yli ilman pysäytystä. Eipä toisaalta tutkavalvontaa juuri näe. Se on mukavaa, koska voi vaivatta ajaa katsomatta nopeusmittaria ja voi keskittyä ajamaan liikenteen, tien ja kelin mukaan ns perstuntumalla.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen Vastaus kommenttiin #23

Juha,

samapa pitäisi olla trendi meilläkin monilla teillä ja monissa eri tilanteissakin , olosuhteissakin - en ala pitämään mitään esitelmää - kortin sain -68 ja vasta monta pelkkää rahankeräyssakkoa...

Alikattonopeuksista oikein valvottuihin tilanne nopeuksiin:

http://ilkkahyttinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2237...

Käyttäjän KariHelstamo1 kuva
Kari Helstamo Vastaus kommenttiin #23

Irlannin reissumme vuokra-autolla oli avartava kokemus. Nyrkkisääntönä oli, että jos tielle mahtui puolitoista autoa, niin rajoitus oli 80km/h:ssa ja jos mahtui ehkä kaksi, niin sitten satanen.

Ei uskallettu useinkaan ajaa niin kovaa, kun olisi saanut.

Dublinissa poliisikin käveli muiden muassa punaisia päin, jos ei tullut autoja.

Kun tulimme Suomeen, niin ajoin n.klo 03.00 yöllä tyhjää Turku-Helsinki moottoritietä kohtuu reippaasti prätkällä. Tai ei se nyt niin tyhjä ollut, sillä olihan toisella puolella tietä poliisit pysäyttäneet jonkun.

Ajattelin että "voi ***tu tätä maata".

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #44

Irlannissahan oli vielä 90-luvulla rattijuopumusraja yhdessä promillessa, joten pubeihin voi hyvin mennä autolla iltaa viettämään. Kun EU:n myötä rajaa alennettiin, niin siitä sukeutui valtava kansanprotesti paikallisen kulttuurin pilaamisesta.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #46

#46. Autoilin paljon Englannissa 80-luvun alussa. Muistan pubien olutlasin pahvialustat, joissa oli autoilijalle kehotus olutfirmalta "One for the road!".

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #49

Saksassa oli 70-luvulla informaatiopläjäyksiä lehdissä, joiden kuvassa kaksi tyypillistä harmaaseen pukuun pukeutunuttta saksalaismiestä istuskeli baaritiskillä ja toinen kysyi toiselta: "Noch einen?" Toinen teki kädellään torjuvaa elettä ja vastasi puhekuplassa: "Nein Danke, ich bin mit dem Wagen da!". Alla oli opettavainen teksti: "Ein drittes Bier könnte schon zu viel sein!"

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

#15 Touché!

Ei nyt noin paljon olisi tarvinnut säikähtää pientä vitsailua. Autoäijän identiteetti on näköjään mimosanherkkää laatua.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen Vastaus kommenttiin #55

Esa,

#33 - 'tyhjästä' siis otat aivan vain itse lilliputtimoisen perusteetonta kantaa!...

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Näitähän satttuu. Latviassa, joskus n. 10-15 v. vuotta sitten Saulkraustin kohdalla 60 alueella poliisi pomppasi metsästä tielle, tutkan kanssa, se tutka oli sellainen pitkä singon näköinen putki. Meinas muuten mennä löysät pöksyyn.

Meillä kaverin kanssa oli tietenkin pyörillä liikaa kyytiä. Kiire lautalle tjsp. No, päästiin sitten Ladan takapenkillle. Heti aluksi meille selvitettiin tiukasti, että nyt pääsette Riian nimismiehen juttusille, mutta toki vasta parinpäivän kuluttua Tiistaina. Lisäksi ajolupa lähtee heti ja passitkin pitää antaa ja tehdä iso protokolla.

Tätä jäätiin pohtimaan ja sitten hoksattiin kysyä se olennainen kysymys ?

Kuinka paljon tämä touhu maksaa ilman protokollaa, ja eikös se olisi kaikille muutenkin helpompaa jne.

Vastaus tuli kuiin apteekin hyllyltä. 200 €. Ja Davai. No,ei ollut pahemmin käteistä, olishan tuon rahan kimpassa maksanut. Aikamme juteltiin ja loppujen lopuksi annettiin se, mitä taskuista löytyi eli 200 Eesti kruunua, 10 Euroa muutama lati ja vajaa aski röökiä. Kaupantekijäiseksi meille kerrottiin, että rajalle asti voi ajaa huoletta. :). Aika joustavaa.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#22. Poliisi siellä mieltänyt olevansa palveluammatissa ;D

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ei Esa Mäkisellä olisi mitään vastaavaa omakohtaista tarinaa kerrottavana , vaikka sitten Sipoosta ellei muualla ole tullut autoiltua tai polkupyöräiltyä ?

Jäi vähän tympeä jälkimaku tuosta kommentista #13.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #25

#13. Saisi toki Mäkinen kertoa jotain aiheesta tai kokemuksistaan. Nyt jäi tämä tekemättä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #27

Joukkoliikenne-kokemuskin ulkomailta kelpaisi.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #25

Olipa lohkaisu Pekka:) Naurattaa vieläkin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Ilman matalia nopeusrajoituksia ei saataisi kerätyksi autoilijoilta verojen lisäksi verosakkoja satojamiljoonia vuodessa.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#26. Tämä on valitettavasti suurella varmuudella totta. Onhan ihan periaatteessa outoa, että sakkotulot budjetoidaan etukäteen. Budjetin sakkojen keruu muuntuu siten helposti tavoitteeksi, johon päästävä konstilla millä hyvänsä.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Juha,

ja sitten vielä luullaan,että parannetaan liikennekulttuurimmekin kestävästi omehtoiseksikin vielä. Luulisi nyt poliisinkin - kuten aiempi liikennepoliisi osittain - ymmärtävän sen vähän, että koulimalla liikenneporukka yhteispeliin pääsisi itsekin huomattavasti vähemmällä - mutta ei, ei ainakaan paikkapaikoin. - Fiksuille liikennepoliiseille kuitenkin edelleenkin reilut kiitokset!

Sakkobudjettihan heillä pitäisi ennakoida nollille - muutoinhan kaikisakot ovat todellisuudessa merkityksettömiä, huuhaata!! - Työelämässäkinhän pitäisi nimenomaan kannustaa virheettömyydestä - sekä laadusta että määrästä - mitä vähemmän sakkoja sitä enemmän liikenpoliisi näkee työnsä tulokset palkkatililään...

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #34

#34. Oman vastuun ja harkinnan sijaan on vuosikymmenet vain tiukennettu sääntöjä ja valvontaa. Omaehtoinen turvallinen ajo ei tuolla kehity todellakaan. Eikä kehity ajotaito yllättävien tilanteiden varalta.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen Vastaus kommenttiin #35

Juha,

niinpä - meillä liikenteseen osallistujilla kaikilla pitäisi olla paikka muuttaa asenteemme monessakin suhteessa - muistellaanpa vaan vieläkin vaikuttavaa "äl yli päästä p-hanaa"- kautta, vielä osittain tänäänkin... Milloin autoiljoille viimeksi jaeltiin hyvästä ajostaan kukkasia tai 'papukaijamerkkejä' tai vakuutusmaksujen alennuksia tai nopeusrajoituksen reiluja ylityksiä yli 100km/h alueilla - muistellenpa vaan aikaa ilman n-kattorajoituksia ennen -73... - no sri, tiet alkaakin olla jo samassa ajokunnossa, kun ne liikkennemaksut onkin korvamerkittyjä aivan muuhun tarkoitukseen kuin.. - ja aja siinä sitten kaikkinensa vielä tyynenä ja vakavalla naamalla...

Käyttäjän kimmosaarikko kuva
Kimmo Saarikko

Ruotsissa tietyömaan merkit huputetaan tai muutetaan, kun työmaalla ei ole toimintaa.

Kotikulmilla ihmeteltiin, kun tuli 30 rajoitus eikä mitään selitystä. Sitten parin viikon kuluttua aloitettiin yhdessä kohtaa kaivaukset. Silti pitkältä matkalta nopeusrajoitus oli päällä 7/24, vaikka työt seis ja ajorata vapaa.

Missään ei ole ilmoitusta nopeusrajoituksen päättymisestä. Luin tieliikennelaista, että se muuttuisi vasta kun tulee jokin sitä osoittava merkki tai uusi nopeus tms. Aika monimutkaista arkijärjen käsittää.

Kyseisessä uutisessa ainakin minua jäi vaivaamaan, onko siellä todella ollut tietyömaa päällä, vai onko vain kiusan vuoksi ollut nopeusrajoitukset.

Suomessa tsaarinaika on jäänyt päälle.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Olen tuosta samaa mieltä, että jos autoilijoita syytetään ylinopeuksista tietyöalueella, on keskeinen ongelma tietyöalueiden laaduudessa ja kellonajoissa.

Vain pienessä osassa tietöitä oikeasti tehdään töitä sillä tieosuudella. Useimmissa tapauksissa on kilometritolkulla tietyöaluetta kellon ympäri, vaikka töitä tehtäisiin vain lyhyellä pätkällä 8 tunnin arkityöpäivänä.

Jos huudetaan sutta turhaan, ei kohta kuunnella varoituksia lainkaan.

Käyttäjän KariHelstamo1 kuva
Kari Helstamo

Tulin kerran Mikkelistä päin iltasella moottoripyörällä autojonon perässä. Tuli tietyömaa, jossa oli liikennevalot ja jonka jälkeen avautui ainakin kilometrin pituinen suora.

Autot pysähtyivät kiltisti valoihin, mutta itse pöräytin koko jonon ohi.

Mietin että "idiootit laumasielut" ja autoissa varmaan, että "saamarin vastuuton motoristi"

Syytän tietyömiehiä itse aiheutetusta ongelmasta.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Tietyömaa kuuluu jonkin tiehallinnon ELY keskuksen valvontaan. ELY keskuksella ei ole tilanne hallinnassa jos ja kun on aiheeton tietyömaata osoittava merkki.

Kuten blogisti Juha sanoi niin on todella uuvuttavaa ja turhauttavaa liruutella esim.viittäkymppiä kilometreittäin kun tiellä ei näy ristinsieluakaan tietyötä tapahtuvan.
Tuleeko apuja maakunnan ELY keskusten digitalisoitumisesta saa nähdä.

Muutoin Juhan vastaus tuohon kommenttiin 13 oli todella naseva ja laittoi jauhot suuhun tälle Sipoon Vihreälle kunnallispolitikolle.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Täytyy kyllä ihmetellä, miten sitä vastausta voi pitää nasevana. Sehän oli paniikinomainen ulvahdus, kun Hämäläinen vissiin koki miehuutensa jotenkin uhatuksi. Sitäpaitsi kelle tervejärkiselle tulee mieleen ehdotella housujen pudottamista vastauksena pieneen vitsailuun?

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Esa,

sinulla taisi jäädäkin housut ns. kinttuihin...

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Helsingissä tultaessa Teollisuuskadulta Kalasataman "tunneliin" on 30km/h rajoitusmerkki. Se lienee peruja siltä ajalta, kun rakennustyömaa aloitettiin. Kukaan rajoitusta ei valvo eikä noudata.

Kuinkahan moni on mahtanut huomata, että idän suunnasta tullessa juuri ennen "tunnelia" on ilmestynyt telkänpönttö. Kamera puuttuu vielä, mutta ei varmaankaan kauaa.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Kalibroidaanko nuo kamerat tilapäisen nopeuden mukaan, vai tie, tai aluekohtaisen nopeuden mukaan ?
Veikkaan, ettei tiilapäisen rajoituksen mukaisesti.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Kaikilta ei edes kortti lähde vaikka nopeutta on kaksinkertaisesti rajoitukseen nähden.

Länsi-Suomen lääninpoliisijohtajana toimiessaan Paatero ajoi 78 km/h tietyömaa-alueella, jossa nopeusrajoitus oli 30 km/h. Paatero ei saanut poliisilta tien päällä sakkoja, mutta myöhemmin syyttäjä määräsi hänelle 30 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Wikipedia.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#42. En Paateron tapausta tunne, mutta olen hänet tavannut eikä hän antanut kuvaa vastuuttomasta henkilöstä.

Mahtoiko olla juuri kuten kirjoitin eli tyhjä työmaa eikä ketään missään, jota varoa ja rajoitus alhainen. 78km/h ei nyt silloin suurelta synniltä tunnu. Ehkä hän ei edes huomannut tyhjää työmaata ja siksi ajoi vahingossa lujempaa.

Koko asian ydin on siinä, että rajoitusmerkin olemassaolo ei merkitse mitään, jollei sille ole silminnähtävää syytä kuten risteys, taajama, koulu, suojatie, rajoitettu ajorata, miehiä ja koneita töissä jne. Kun toistuvasti köröttelee syyttä niin kunnioitus rajoitusta kohtaan rapisee. Se on täysin luonnollinen seuraus rajoituksen turhasta käytöstä. Eiväthän ihmiset jää seisomaan punaisiin valoihinkaan, kun ne ovat jääneet jumiin.

Saksa on autoilun kehittynein maa maailmassa. Siellä jos ajaa maantiellä, muttei edes moottoritiellä, 80km/h alueella 120km/h niin sakko on tuloista riippumatta 120€. Ovatko saksalaiset tyhmiä? Ei vaan pienia ylityksiä ei pidetä niin vaarallisina. Heillä on luvallisten ajonopeuksien skaala moottoriteillä sama kuin autoilijan auton nopeusskaala. Äärimmillään se on 0-400km/h. On aivan tavallista ajaa yli 200km/h. Minä en sellaista vauhtia kaipaa vaan oikeutta ajaa nykyistä vapaammin vaihtelevia järkeviä nopeuksia liikenteen, sään, tien, näkyvyyden sekä ajoneuvon mukaan. Enemmän vastuuta kuljettajan omalle harkinnalle ja huomattavasti kalliimmat vakuutukset jatkuvasti kolaroiville.

Olisiko Suomessa aika jo lopettaa liioittelu ja löysätä hieman tätä nykyistä systeemiä ajonopeuksien suhteen. Olen ajanut erittäin paljon eläessäni ja kymmenissä maissa maailmalla, hiljaa ja kovaa. Missään ei ole systeemi yhtä älytön kuin täällä nopeuksien suhteen.

Käyttäjän KariHelstamo1 kuva
Kari Helstamo

"Eiväthän ihmiset jää seisomaan punaisiin valoihinkaan, kun ne ovat jääneet jumiin."

Mutta itseasiasssa pitäisi. Tuli esille yhdessä keskustelussa, kun tunnistimet eivät huomaa moottoripyörää. Päin punaisia ei saa ajaa ja taluttaminen vaikkapa kävelytien kauttakin oli kiellettyä.

Mitään neuvoa ei tullut poliisilta siinä keskustelussa, kuin että pitää odottaa.

Käyttäjän ArtoHeinonen kuva
Arto Heinonen

Tätä ketjua lukiessa, huomaa miten paljon paremmin asiat ovat maissa, joissa lakeja ja sääntöjä noudatetaan vähän sinne päin. Suomea on jotkut pitäneet hyvänä maana, kun korruptiota ei juurikaan esiinny ja voi pääsääntöisesti luottaa, että sääntöjä ja lakeja noudatetaan. No, ovatpa näköjään nämä hyväuskoiset väärässä.

Itse käytän sekä mp:tä että autoa ajaessani GPS:n mittaria, joka on tarkempi, kuin ajoneuvon oma mittari. Näin välttää kiusallisen alinopeuden. En myöskään tiedä, mitä hyödyn ylinopeudesta, kun kuitenkin se voitettu aika kuluu samassa liikennevaloissa seisomiseen jo kertaalleen ohitettujen kanssa.

Varsinkin moottoripyörällä ajaessa on oleellista, että muukin liikenne on ennakoitavaa ja voi luottaa siihen, ettei siellä ajella huomattavaa ylinopeutta. Tosin mp:llä liikkuessa on muutenkin syytä varautua asioihin, joita autoilija ei välttämättä huomaakaan.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#47. Niin en minäkään pidä ajonopeuksien hallintaa turhana. En vain löydä mitään syytä miksi ajonopeus olisi pidettävä tasaisena ja vältettävä ehdottomasti jo alhaisen rajoituksen ylittymistä.

Ajoneuvon oikea ajotapa on sovittaa keskimääräinen nopeus kohtuulliseksi tai rajoituksen mukaan ja antaa vauhdin vaihdella olosuhteiden mukaan luonnostaan. Mittarinopeuden tuijotus on erittäin vaarallista ja täysin tarpeetonta.

Olen ajanut moottoripyörillä 50 vuotta ja olen täysin samaa mieltä siitä, että prätkää ajavan on itse huolehdittava turvallisuudestaan. Muut eivät sitä tee nimittäin. Kaikkein vähiten auttavat säädökset.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Kuopiossa on nyt ollut 5:tä päivää 30km rajoitus "tietyön" takia. olen ajanut siitä kymmenisen kertaa eriaikoina eikä siinä ole ollut yhtään työmiestä tai tietyötä.. Ei isoja rekka autoja tai muutakaan..

Tälläisien takia nuo kyltit menettävät tehonsa, muutenkin Suomessa on liian pienet rajoitukset ja liian kovat sanktiot pienistä ylinopeuksista!

Jotenkin vielä menee nämä normaali nopeudet, kum jättää maalaisjärjen pois mutta tietyö ynm. rajoituksissa ei enää sekään auta...

Jos joskus saamaan sakot siitä että ajan 40kmh tuollaisessa tietyö 30km kohdalla niin voin jo sanoa että tulen putkaan joutumaan virkavallan vastustamisesta!

Käyttäjän ArtoHeinonen kuva
Arto Heinonen

"Jos joskus saamaan sakot siitä että ajan 40kmh tuollaisessa tietyö 30km kohdalla niin voin jo sanoa että tulen putkaan joutumaan virkavallan vastustamisesta!"

Mielenkiintoinen asenne sinulla. Haluat siis välttämättä joutua oikeuteen, josta sinulle tuomitaan sakot tai pahimmassa tapauksessa ehdollista. Toivottavasti et ole tosissasi, vaikka huono tuo on vitsiksikin!

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Ei ole vitsi, koska tuossa vaiheessa mulla loppuu huumori/maalaisjärki ja ne kuuluisat hermot.. Sittempähän joudun minne joudun..

En tietenkään rupea turpaan lyömään poliisia, pienempikin riittää putkaan joutumiseksi.

Käyttäjän ArtoHeinonen kuva
Arto Heinonen Vastaus kommenttiin #61

"Mikäli virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, ottaen huomioon väkivallan tai uhkauksen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen tehty lieventävien asianhaarojen vallitessa, katsotaan teko virkamiehen vastustamiseksi. Virkamiehen vastustamisesta tuomitaan sakkoa tai vankeutta enintään kuusi kuukautta." Laki24.fi

Kuulostaa siltä, että ajattelit syyllistyä yllä kuvattuun tekoon. Kehottaisin sinua etsiytymään vihanhallintaterapiaan.

Jotkut kuvittelevat, että teko voidaan sovittaa putkayöllä, mutta näinhän se ei ole.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #61

#61. Ymmärrän ajatuksesi hyvin. Rajat pitää olla valvonnan hulluudessakin.

Nykyään muuten pääsee vissiin telkien taa, jos kieltäytyy maksamasta sakot. Eli putkaan pääset ilman käsirysyäkin.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tietyömaat vielä menevät; köröttelet vain sunnuntaiyönä pari kilometriä 50 km/h ja varot samalla lähimetsään pysäköityä kaivuria. Odotahan, että pientareenniittäjät tulevat. Silloin on 50 km/h rajoitus parhaimmillaan 20-25 kilometrin matkalla.

Miksi rajoituksia ei kunnioiteta? No siksi, että noin 100% todennäköisyydellä tiellä ei ole yhtään mitään - ainakaan virka-ajan ulkopuolella.

Jos siellä on oikeasti miehiä töissä, niin silloin tietenkin kannattaa hidastaa, oli rajoitusta tai ei. Jos varoitusmerkkien kunnioituksen haluaa palauttaa, se onnistuu seuraavasti:

- Määrätään selvästi, ettei rajoitus saa ulottua senhetkisen työalueen ulkopuolelle enempää kuin 100-200 metriä rajoituksesta riippuen. Jos työmaa siirtyy, pitää rajoitusalueenkin siirtyä - eli pitäisi sallia merkkien kiinnittäminen liikkuviin ajoneuvoihin. Lisäksi voitaisiin sallia nopeusrajoitusmerkin lisäkilpi (esim 200m, tai "työalueen kohdalla").

- Aiheettomasta rajoitusmerkin käytöstä on rangaistava. Koska näin ei tehdä, voitaisiin vaihtoehtoisesti periä aikaan perustuva maksu merkin käyttämisestä. Maksu määräytyisi liikennetiheyden ja rajoitetun matkan mukaan. Jos joku haluaa välttämättä pitää merkkiä myös silloin kun töitä ei tehdä, se onnistuisi mutta siitä joutuisi maksamaan siinä suhteessa, mitä tienkäyttäjille aikatappioita syntyy.

Tiukemmat pelisäännöt olisivat myös työntekijöiden etujen mukaisia. Silloin autoilijat merkin nähdessään tietäisivät, että nyt kannattaa oikeasti hidastaa. Nythän merkit kertovat lähinnä, että "tästä on joskus ajettu traktorilla" tai "Ojan pohjalla on ensi viikolla kaivuri".

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

"Autojonot pakotetaan kunnioittamaan tyhjää työmaata matelemalla sen ohi kuin neuvostoliittolaiset aikanaan Moskovassa, kun he matelivat ohi Stalinin ja Leninin muumioiden mausoleumissaan."

Erittäin mielenkiintoinen näkökulma. Kiinnitin nimittäin jo 90-luvulla huomiota siihen, että vallalla tuntui olevan sellainen mentaliteetti, että nyt kun Neuvostoliittoa ei enää ole, ei mikään vaara meitä uhkaa ja siksi voimme jättää piittaamatta jopa liikennesäännöistäkin ilman että siitä seuraa mitään riskiä.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Janne,

tsaristista mielivaltaa ei kukaan kunnioita, päinvastoin...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset