Miksi nopeusrajoituksia ei kunnioiteta
Poliisi on taas kauhuissaan siitä, ettei kansa noudata nopeusrajoituksia. Ylikomisario Pasterstein on ollut äimän käkenä nyt tuoreeltaan, kun suomalaiset rikkovat rajoituksia moninkertaisesti tietyömaiden kohdalla. Tämä huoli tuntuu aiheelliselta, jollei olisi itse nähnyt miten asia on todellisuudessa.
Tietyömailla on hyvin alhaisia rajoituksia pitkäaikaisesti, vaikka työmaalla ei olisi päivittäin tai edes viikottain ketään töissä. On vaikea ymmärtää miksi ei rajoitusten päälle saada huppua silloin, kun töissä ei olla.
Autojonot pakotetaan kunnioittamaan tyhjää työmaata matelemalla sen ohi kuin neuvostoliittolaiset aikanaan Moskovassa, kun he matelivat ohi Stalinin ja Leninin muumioiden mausoleumissaan.
Rajoitusalueet ovat usein ylipitkiä suhteessa varsinaiseen työmaa-alueeseen. Tämä kaikki johtaa siihen, että autoilijat alkavat itse päättämään mikä on tilanteeseen sopiva nopeus.
Tilannetta pahentaa typerä nopeusvalvonta, joka ei salli täysin turvallista ja tahatonta nopeuden vaihtelua liikenteessä. Jatkuva nopeusmittarin tuijottaminen on huomattavasti vaarallisempaa kuin 10-20% satunnainen ylinopeus.
Turvallinen autoilu ei edes vaatisi nopeusmittaria autossa. Jollei kuljettaja erota turvallista ajonopeutta ilman mittaria niin hänen ei tulisi ajaa lainkaan. Poliisi ja Trafi saavat syyttää osaltaan ihan itseään siitä, että nopeusrajoitusten kunnioitus on heikkoa.
Onnettomuuksia on kai ollut. Onko ihan mahdotonta ajaa muutama kilsa kohtuuhiljaa? Ex-asfaltoija.
Ilmoita asiaton viesti
#1. Siitäkö kirjoitin?
Kirjoitin, että rajoituksia ei usein noudateta työmaiden kohdalla, kun näkee päivittäin, ettei siellä ketään ole.
Kerro miksei tyhjillä työmailla saa sen vertaa aikaiseksi, että lähtiessä töistä viimeinen ukko heittää hupun rajoitusmerkin päälle.
Itse varon työmailla olevia ukkoja enemmän kuin laki vaatii, mutta en tyhjän vuoksi viitsi körötellä. Miksi pitäisi? Sen peltitaulunko takia vain?
Ilmoita asiaton viesti
Järki pitäisi olla soveltamisessaa muissakin yhteyksissä. Jos täysin tyhjällä kadulla yöllä risteyksessä joutuu pysähtymään punaiseen valoon, niin siitäkin pitäisi saada ajaa läpi ilman rangaistusta. Eritoten jos on kääntymässä oikealle.
Ilmoita asiaton viesti
#3. Toimii hyvin jenkeissä tuo jopa päiväsaikaan. Punaisia päin kääntyy kuitenkin omalla vastuullaan.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan. Jenkeissä punaisia päin ajaminen on sallittu jos kääntyy oikealle. Eikä aja kolaria. Sama sääntö pitäisi saada Suomeen.
Ilmoita asiaton viesti
Saudeissa oli punainen vilkku. Kun ensi kerran näin sellaisen, pomo kysyi, tiedänkö, mitä se tarkoittaa. Vastasin ”Tule, jos uskallat”. Pomo totesi että ’suunnilleen’…
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa Lahden motarilla Mäntsälän kohdalla on niitä silta työmaita ja melko paljon on niitä jotka eivät noudata rajoituksia. Eikä muuten yleisesti niitä ei noudateta, aina sitä kohkataan kun bimmeri, mersu ja audi kuskit kaahaavat, mutta nostaisin esiin ihan uuden ryhmän ”pakettiautot”.
Oikein hirvittää kun pakut huitelevat moottoriteillä 140 km/h ja melko törkeitä ohituksia, että tullaan ohituskaistalla aivan konttiin kiinni ja vilautellaan pitkiävaloja ”pois alta”. Miettikää paljon tuollainen paku painaa, kun siellä on tonnin verran painoo erilaisia työkaluja ja tavaraa.
Ilmoita asiaton viesti
#4. On niitä kaahaajia ihan kaiken merkkisissä toosissa. Työmaa, jolla ollaan oikeasti töissä tai ajorata vaarallinen normaalille vauhdille, on alue, jonka rajoitus on noudatettava.
Mutta pelkät tyhjät työmaat eivät edellytä mitään säädettyä matelua.
Ilmoita asiaton viesti
Työmaat ovat tosiaan ihan oma lukunsa. Saman ongelman muistan jo – 77, kun kortin sain. Eipä vaan vieläkään asiaa ole ehditty hoitamaan jätjestykseen. Valitettavan usein samat merkit tönöttää ylväänä paikoillaan 24/7, työmaan rauhaa kunnioittaen. Toinen ällistyksen aihe ovat nämä erikoiset talvirajoitukset. 80 km / h tyhjällä ja kuivalla tiellä, vaikkapa matkalla Kaamaseen. Siellä kun sitten tuuppaat huolimattomasti ylinopeutta, niin tottakai köyhdyt ja huolella, olit siis tosi tuhma, kun kaahasit.
Luulis olevan sen verran järkeä ja rahaa valtiolla, etttä muuntuvat kilvet sais pystyyn, edes noille pohjoisen tieosuuksille, jossa ei liiku muu kuin tuuli ja muutama autoilija,
Ilmoita asiaton viesti
MItalin toinen puoli tässä nopeusrajoitusasiassa on se, että vaikka kuinka haluaisi protestoida jossain kohden rajoitusta vastaan, niin on outoa, että monilla autoilijoilla on tapana ajaa nopeusrajoitusta kunnioittavan autoilijan takapuskurissa kiinni nyrkkiä heristäen.
Ilmoita asiaton viesti
#8. Näitä on kahta tyyppiä. Ylinopeutta ajamaan haluavia ja niitä, joita keljuttaa ajaa alinopeutta ajavan perässä. Alinopeushan on täysin luvallista.
Olen saanut ajaa autoilla, joilla helppo ohittaa. Se poistaa tarpeen ajella ärsyyntyneenä kiinni kenenkään persaaksissa. Joko pysyy takana turvaetäisyydellä tai menee vaivatta ja nopeasti ohi vaikka jyrkkään ylämäkeen hyvinkin lyhyellä ohitusalueella.
Ilmoita asiaton viesti
Selvää alinopeutta ajavan saa ohittaa jopa ohituskieltoalueella. Tämä koskee traktoreita, mopoautoja ja mm. viallisia autoja, jotka joutuvat rajoittamaan ajonopeuttaan.
Ilmoita asiaton viesti
Saa, mutta keskiviivaa ei saa ylittää.
Ilmoita asiaton viesti
Perässä roikkumisen ja nyrkin pudistamisen yksi perussyy on se, että yhdenkään auton mittari ei näytä täsmälleen oikein. Mittarieranto kasvaa vielä lisää renkaiden kulumisasteen myötä. Eri merkkisissä autoissa ns. mittarivirhe voi olla hyvinkin erilainen ja olla välillä 2-10%.
Kun tähän yhtälöön lisätään se, että joku tykkää ajaa 6km/h (juuri poliisin puuttumisrajan alapuolella) ylinopeudella ja joku toinen vastaavalla alinopeudella, niin silloin toisella on autoilijalla on ongelma edessään.
Autojen nopeusero voi olla tällöin jopa 20km/h eli reilut 5m/s.
Ilmoita asiaton viesti
Tietyömaan nopeusrajoitusmerkin peusteeeton paikalleen jättäminen on muistaakseni rangaistavaa. Pitäsi vaan aina muistaa soittaa poliisille. Virkansa puolesta lienevät sitten urakoitsijaa lapulla muistavat. Kai.
Ilmoita asiaton viesti
#11. Tämä oli uutta tietoa minulle.
Ilmoita asiaton viesti
On tainnut tulla sakonmuotoinen kolhun prinsessa Hämäläisen hybrikseen?
Ilmoita asiaton viesti
#13. Joo tuli ylinopeussakot viimeksi 1989. Sitä ennen 1971.
Sukupuolinen suuntautumiseni sekä sukupuoleni selviää sinulle varmaan yllätyksenä yksinkertaisesti tiputtamalla housuni kinttuihin. Siitä selviää, että olen mies ja samalla hetero. En siis prinsessa enkä transu tai muu cityseksuaali.
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen saanut elämässäni viisi ylinopeussakkoa. 80-luvulla kaksi Suomessa 60km:n nopeusrajoitusalueella ajaaessani vajaat 80km/h. Kaksi Kiinassa, joista toisesta selvisin antamalla poliisille 25 RMB:tä (noin kolme euroa) käteisellä ja toinen valvontakameralla mitattu matkalla lentokentälle Shanghaissa meni firman piikkiin.
Viides tuli valvontakameralla vuokra-autolla ajaessani Hollannissa matkalla kiinalaisen delegaation kanssa Schipolin lkentokentälle Amsterdamin lähellä. Sakkolappu tuli puoli vuotta myöhemmin Shanghain osoitteeseeni. Ihmettelin miten olivat nähneet vaivaa kaivaa asuinpaikkani selville ja lähettää mokoman lapun. Kun Amsterdamissa varastetaan fillari, niin poliisi nauraa, jos siitä menee tekemään ilmoitusta.
Ilmoita asiaton viesti
#16. Ulkomailla sattuu ja tapahtuu. Ajoin Italiassa 90-luvulla 180-200km/h vauhteja Venetsia-Milano tiellä. Poliisi pysäytti. Sain sakot vain maatunnuksen puuttumisesta. Sakko oli noin 30mk.
2002 ajoin Singaporesta Kuala Lumpuriin moottoripyörällä. Aamulla aikaisin poliisi pysäytti heti Malesian puolella tyhjällä moottoritiellä. Mittasivat vauhtia 192km/h. Poliisit olivat vain kiinnostuneita pyörästä. Sain huomautuksen ajaa vähän hiljempaa aamulla liikkuvien eläinten takia enkä latiakaan sakkoa.
Oli onni, etten yrittänyt heitä lahjoa kuten länsimaalaiset usein tekivät ja päätyivät sitten putkaan poliisin lahjonnasta.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo mainitsemani kiinalainen poliisi pyysi itse sitä 25 RMB:tä, jonka maksoin. Kuittia ei tullut. Oli kyllä sen verran velmun näköinen veijari moottoripyörän selässä, että en ole varma liekö ollut edes oikea poliisi.
Ilmoita asiaton viesti
#19. Se meni hyvään tarkoitukseen. Kehitysmaatukeen.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon Italiaan liittyen muistan, kun kerran olin Milanossa tapaamassa edustajaamme, niin hän ajoi minut lounaalle jonnekin Milanon lähistölle moottoritietä myöten Maseratilla. Vauhtia oli ehkä 200km/h ja kuinka ollakaan poliisi pysäytti.
Kaveri nousi tyynen rauhallisesti ulos ja alkoi jutustella poliisin kanssa. Sitten näytti henkilökorttiaan ja auton omistajatietoja. Olin varma, että matka päättyy siihen tai jotain muuta vastaavaa. Mutta pian hän tuli takaisin rattiin ja jatkoimme matkaa, samalla nopeudella. Poliisi oli halunnut vain tarkistaa auton haltijan, kun kyseessä oli hiukan erikoisempi malli.
Ilmoita asiaton viesti
#21. Nykyään jopa Italiassa voi napsahtaa sakot. Eipä kuitenkaan pikku ylityksistä. 20-30km/h voi maantiellä ajaa yli ilman pysäytystä. Eipä toisaalta tutkavalvontaa juuri näe. Se on mukavaa, koska voi vaivatta ajaa katsomatta nopeusmittaria ja voi keskittyä ajamaan liikenteen, tien ja kelin mukaan ns perstuntumalla.
Ilmoita asiaton viesti
Juha,
samapa pitäisi olla trendi meilläkin monilla teillä ja monissa eri tilanteissakin , olosuhteissakin – en ala pitämään mitään esitelmää – kortin sain -68 ja vasta monta pelkkää rahankeräyssakkoa…
Alikattonopeuksista oikein valvottuihin tilanne nopeuksiin:
http://ilkkahyttinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2237…
Ilmoita asiaton viesti
#15 Touché!
Ei nyt noin paljon olisi tarvinnut säikähtää pientä vitsailua. Autoäijän identiteetti on näköjään mimosanherkkää laatua.
Ilmoita asiaton viesti
Esa,
#33 – ’tyhjästä’ siis otat aivan vain itse lilliputtimoisen perusteetonta kantaa!…
Ilmoita asiaton viesti
Näitähän satttuu. Latviassa, joskus n. 10-15 v. vuotta sitten Saulkraustin kohdalla 60 alueella poliisi pomppasi metsästä tielle, tutkan kanssa, se tutka oli sellainen pitkä singon näköinen putki. Meinas muuten mennä löysät pöksyyn.
Meillä kaverin kanssa oli tietenkin pyörillä liikaa kyytiä. Kiire lautalle tjsp. No, päästiin sitten Ladan takapenkillle. Heti aluksi meille selvitettiin tiukasti, että nyt pääsette Riian nimismiehen juttusille, mutta toki vasta parinpäivän kuluttua Tiistaina. Lisäksi ajolupa lähtee heti ja passitkin pitää antaa ja tehdä iso protokolla.
Tätä jäätiin pohtimaan ja sitten hoksattiin kysyä se olennainen kysymys ?
Kuinka paljon tämä touhu maksaa ilman protokollaa, ja eikös se olisi kaikille muutenkin helpompaa jne.
Vastaus tuli kuiin apteekin hyllyltä. 200 €. Ja Davai. No,ei ollut pahemmin käteistä, olishan tuon rahan kimpassa maksanut. Aikamme juteltiin ja loppujen lopuksi annettiin se, mitä taskuista löytyi eli 200 Eesti kruunua, 10 Euroa muutama lati ja vajaa aski röökiä. Kaupantekijäiseksi meille kerrottiin, että rajalle asti voi ajaa huoletta. :). Aika joustavaa.
Ilmoita asiaton viesti
#22. Poliisi siellä mieltänyt olevansa palveluammatissa ;D
Ilmoita asiaton viesti
Ei Esa Mäkisellä olisi mitään vastaavaa omakohtaista tarinaa kerrottavana , vaikka sitten Sipoosta ellei muualla ole tullut autoiltua tai polkupyöräiltyä ?
Jäi vähän tympeä jälkimaku tuosta kommentista #13.
Ilmoita asiaton viesti
#13. Saisi toki Mäkinen kertoa jotain aiheesta tai kokemuksistaan. Nyt jäi tämä tekemättä.
Ilmoita asiaton viesti
Joukkoliikenne-kokemuskin ulkomailta kelpaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Olipa lohkaisu Pekka:) Naurattaa vieläkin.
Ilmoita asiaton viesti
Ilman matalia nopeusrajoituksia ei saataisi kerätyksi autoilijoilta verojen lisäksi verosakkoja satojamiljoonia vuodessa.
Ilmoita asiaton viesti
#26. Tämä on valitettavasti suurella varmuudella totta. Onhan ihan periaatteessa outoa, että sakkotulot budjetoidaan etukäteen. Budjetin sakkojen keruu muuntuu siten helposti tavoitteeksi, johon päästävä konstilla millä hyvänsä.
Ilmoita asiaton viesti
Juha,
ja sitten vielä luullaan,että parannetaan liikennekulttuurimmekin kestävästi omehtoiseksikin vielä. Luulisi nyt poliisinkin – kuten aiempi liikennepoliisi osittain – ymmärtävän sen vähän, että koulimalla liikenneporukka yhteispeliin pääsisi itsekin huomattavasti vähemmällä – mutta ei, ei ainakaan paikkapaikoin. – Fiksuille liikennepoliiseille kuitenkin edelleenkin reilut kiitokset!
Sakkobudjettihan heillä pitäisi ennakoida nollille – muutoinhan kaikisakot ovat todellisuudessa merkityksettömiä, huuhaata!! – Työelämässäkinhän pitäisi nimenomaan kannustaa virheettömyydestä – sekä laadusta että määrästä – mitä vähemmän sakkoja sitä enemmän liikenpoliisi näkee työnsä tulokset palkkatililään…
Ilmoita asiaton viesti
#34. Oman vastuun ja harkinnan sijaan on vuosikymmenet vain tiukennettu sääntöjä ja valvontaa. Omaehtoinen turvallinen ajo ei tuolla kehity todellakaan. Eikä kehity ajotaito yllättävien tilanteiden varalta.
Ilmoita asiaton viesti
Juha,
niinpä – meillä liikenteseen osallistujilla kaikilla pitäisi olla paikka muuttaa asenteemme monessakin suhteessa – muistellaanpa vaan vieläkin vaikuttavaa ”äl yli päästä p-hanaa”- kautta, vielä osittain tänäänkin… Milloin autoiljoille viimeksi jaeltiin hyvästä ajostaan kukkasia tai ’papukaijamerkkejä’ tai vakuutusmaksujen alennuksia tai nopeusrajoituksen reiluja ylityksiä yli 100km/h alueilla – muistellenpa vaan aikaa ilman n-kattorajoituksia ennen -73… – no sri, tiet alkaakin olla jo samassa ajokunnossa, kun ne liikkennemaksut onkin korvamerkittyjä aivan muuhun tarkoitukseen kuin.. – ja aja siinä sitten kaikkinensa vielä tyynenä ja vakavalla naamalla…
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsissa tietyömaan merkit huputetaan tai muutetaan, kun työmaalla ei ole toimintaa.
Kotikulmilla ihmeteltiin, kun tuli 30 rajoitus eikä mitään selitystä. Sitten parin viikon kuluttua aloitettiin yhdessä kohtaa kaivaukset. Silti pitkältä matkalta nopeusrajoitus oli päällä 7/24, vaikka työt seis ja ajorata vapaa.
Missään ei ole ilmoitusta nopeusrajoituksen päättymisestä. Luin tieliikennelaista, että se muuttuisi vasta kun tulee jokin sitä osoittava merkki tai uusi nopeus tms. Aika monimutkaista arkijärjen käsittää.
Kyseisessä uutisessa ainakin minua jäi vaivaamaan, onko siellä todella ollut tietyömaa päällä, vai onko vain kiusan vuoksi ollut nopeusrajoitukset.
Suomessa tsaarinaika on jäänyt päälle.
Ilmoita asiaton viesti
Olen tuosta samaa mieltä, että jos autoilijoita syytetään ylinopeuksista tietyöalueella, on keskeinen ongelma tietyöalueiden laaduudessa ja kellonajoissa.
Vain pienessä osassa tietöitä oikeasti tehdään töitä sillä tieosuudella. Useimmissa tapauksissa on kilometritolkulla tietyöaluetta kellon ympäri, vaikka töitä tehtäisiin vain lyhyellä pätkällä 8 tunnin arkityöpäivänä.
Jos huudetaan sutta turhaan, ei kohta kuunnella varoituksia lainkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tietyömaa kuuluu jonkin tiehallinnon ELY keskuksen valvontaan. ELY keskuksella ei ole tilanne hallinnassa jos ja kun on aiheeton tietyömaata osoittava merkki.
Kuten blogisti Juha sanoi niin on todella uuvuttavaa ja turhauttavaa liruutella esim.viittäkymppiä kilometreittäin kun tiellä ei näy ristinsieluakaan tietyötä tapahtuvan.
Tuleeko apuja maakunnan ELY keskusten digitalisoitumisesta saa nähdä.
Muutoin Juhan vastaus tuohon kommenttiin 13 oli todella naseva ja laittoi jauhot suuhun tälle Sipoon Vihreälle kunnallispolitikolle.
Ilmoita asiaton viesti
Täytyy kyllä ihmetellä, miten sitä vastausta voi pitää nasevana. Sehän oli paniikinomainen ulvahdus, kun Hämäläinen vissiin koki miehuutensa jotenkin uhatuksi. Sitäpaitsi kelle tervejärkiselle tulee mieleen ehdotella housujen pudottamista vastauksena pieneen vitsailuun?
Ilmoita asiaton viesti
Esa,
sinulla taisi jäädäkin housut ns. kinttuihin…
Ilmoita asiaton viesti
Helsingissä tultaessa Teollisuuskadulta Kalasataman ”tunneliin” on 30km/h rajoitusmerkki. Se lienee peruja siltä ajalta, kun rakennustyömaa aloitettiin. Kukaan rajoitusta ei valvo eikä noudata.
Kuinkahan moni on mahtanut huomata, että idän suunnasta tullessa juuri ennen ”tunnelia” on ilmestynyt telkänpönttö. Kamera puuttuu vielä, mutta ei varmaankaan kauaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kalibroidaanko nuo kamerat tilapäisen nopeuden mukaan, vai tie, tai aluekohtaisen nopeuden mukaan ?
Veikkaan, ettei tiilapäisen rajoituksen mukaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikilta ei edes kortti lähde vaikka nopeutta on kaksinkertaisesti rajoitukseen nähden.
Länsi-Suomen lääninpoliisijohtajana toimiessaan Paatero ajoi 78 km/h tietyömaa-alueella, jossa nopeusrajoitus oli 30 km/h. Paatero ei saanut poliisilta tien päällä sakkoja, mutta myöhemmin syyttäjä määräsi hänelle 30 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Wikipedia.
Ilmoita asiaton viesti
#42. En Paateron tapausta tunne, mutta olen hänet tavannut eikä hän antanut kuvaa vastuuttomasta henkilöstä.
Mahtoiko olla juuri kuten kirjoitin eli tyhjä työmaa eikä ketään missään, jota varoa ja rajoitus alhainen. 78km/h ei nyt silloin suurelta synniltä tunnu. Ehkä hän ei edes huomannut tyhjää työmaata ja siksi ajoi vahingossa lujempaa.
Koko asian ydin on siinä, että rajoitusmerkin olemassaolo ei merkitse mitään, jollei sille ole silminnähtävää syytä kuten risteys, taajama, koulu, suojatie, rajoitettu ajorata, miehiä ja koneita töissä jne. Kun toistuvasti köröttelee syyttä niin kunnioitus rajoitusta kohtaan rapisee. Se on täysin luonnollinen seuraus rajoituksen turhasta käytöstä. Eiväthän ihmiset jää seisomaan punaisiin valoihinkaan, kun ne ovat jääneet jumiin.
Saksa on autoilun kehittynein maa maailmassa. Siellä jos ajaa maantiellä, muttei edes moottoritiellä, 80km/h alueella 120km/h niin sakko on tuloista riippumatta 120€. Ovatko saksalaiset tyhmiä? Ei vaan pienia ylityksiä ei pidetä niin vaarallisina. Heillä on luvallisten ajonopeuksien skaala moottoriteillä sama kuin autoilijan auton nopeusskaala. Äärimmillään se on 0-400km/h. On aivan tavallista ajaa yli 200km/h. Minä en sellaista vauhtia kaipaa vaan oikeutta ajaa nykyistä vapaammin vaihtelevia järkeviä nopeuksia liikenteen, sään, tien, näkyvyyden sekä ajoneuvon mukaan. Enemmän vastuuta kuljettajan omalle harkinnalle ja huomattavasti kalliimmat vakuutukset jatkuvasti kolaroiville.
Olisiko Suomessa aika jo lopettaa liioittelu ja löysätä hieman tätä nykyistä systeemiä ajonopeuksien suhteen. Olen ajanut erittäin paljon eläessäni ja kymmenissä maissa maailmalla, hiljaa ja kovaa. Missään ei ole systeemi yhtä älytön kuin täällä nopeuksien suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Tätä ketjua lukiessa, huomaa miten paljon paremmin asiat ovat maissa, joissa lakeja ja sääntöjä noudatetaan vähän sinne päin. Suomea on jotkut pitäneet hyvänä maana, kun korruptiota ei juurikaan esiinny ja voi pääsääntöisesti luottaa, että sääntöjä ja lakeja noudatetaan. No, ovatpa näköjään nämä hyväuskoiset väärässä.
Itse käytän sekä mp:tä että autoa ajaessani GPS:n mittaria, joka on tarkempi, kuin ajoneuvon oma mittari. Näin välttää kiusallisen alinopeuden. En myöskään tiedä, mitä hyödyn ylinopeudesta, kun kuitenkin se voitettu aika kuluu samassa liikennevaloissa seisomiseen jo kertaalleen ohitettujen kanssa.
Varsinkin moottoripyörällä ajaessa on oleellista, että muukin liikenne on ennakoitavaa ja voi luottaa siihen, ettei siellä ajella huomattavaa ylinopeutta. Tosin mp:llä liikkuessa on muutenkin syytä varautua asioihin, joita autoilija ei välttämättä huomaakaan.
Ilmoita asiaton viesti
#47. Niin en minäkään pidä ajonopeuksien hallintaa turhana. En vain löydä mitään syytä miksi ajonopeus olisi pidettävä tasaisena ja vältettävä ehdottomasti jo alhaisen rajoituksen ylittymistä.
Ajoneuvon oikea ajotapa on sovittaa keskimääräinen nopeus kohtuulliseksi tai rajoituksen mukaan ja antaa vauhdin vaihdella olosuhteiden mukaan luonnostaan. Mittarinopeuden tuijotus on erittäin vaarallista ja täysin tarpeetonta.
Olen ajanut moottoripyörillä 50 vuotta ja olen täysin samaa mieltä siitä, että prätkää ajavan on itse huolehdittava turvallisuudestaan. Muut eivät sitä tee nimittäin. Kaikkein vähiten auttavat säädökset.
Ilmoita asiaton viesti
Kuopiossa on nyt ollut 5:tä päivää 30km rajoitus ”tietyön” takia. olen ajanut siitä kymmenisen kertaa eriaikoina eikä siinä ole ollut yhtään työmiestä tai tietyötä.. Ei isoja rekka autoja tai muutakaan..
Tälläisien takia nuo kyltit menettävät tehonsa, muutenkin Suomessa on liian pienet rajoitukset ja liian kovat sanktiot pienistä ylinopeuksista!
Jotenkin vielä menee nämä normaali nopeudet, kum jättää maalaisjärjen pois mutta tietyö ynm. rajoituksissa ei enää sekään auta…
Jos joskus saamaan sakot siitä että ajan 40kmh tuollaisessa tietyö 30km kohdalla niin voin jo sanoa että tulen putkaan joutumaan virkavallan vastustamisesta!
Ilmoita asiaton viesti
”Jos joskus saamaan sakot siitä että ajan 40kmh tuollaisessa tietyö 30km kohdalla niin voin jo sanoa että tulen putkaan joutumaan virkavallan vastustamisesta!”
Mielenkiintoinen asenne sinulla. Haluat siis välttämättä joutua oikeuteen, josta sinulle tuomitaan sakot tai pahimmassa tapauksessa ehdollista. Toivottavasti et ole tosissasi, vaikka huono tuo on vitsiksikin!
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole vitsi, koska tuossa vaiheessa mulla loppuu huumori/maalaisjärki ja ne kuuluisat hermot.. Sittempähän joudun minne joudun..
En tietenkään rupea turpaan lyömään poliisia, pienempikin riittää putkaan joutumiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
”Mikäli virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, ottaen huomioon väkivallan tai uhkauksen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen tehty lieventävien asianhaarojen vallitessa, katsotaan teko virkamiehen vastustamiseksi. Virkamiehen vastustamisesta tuomitaan sakkoa tai vankeutta enintään kuusi kuukautta.” Laki24.fi
Kuulostaa siltä, että ajattelit syyllistyä yllä kuvattuun tekoon. Kehottaisin sinua etsiytymään vihanhallintaterapiaan.
Jotkut kuvittelevat, että teko voidaan sovittaa putkayöllä, mutta näinhän se ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
#61. Ymmärrän ajatuksesi hyvin. Rajat pitää olla valvonnan hulluudessakin.
Nykyään muuten pääsee vissiin telkien taa, jos kieltäytyy maksamasta sakot. Eli putkaan pääset ilman käsirysyäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Tietyömaat vielä menevät; köröttelet vain sunnuntaiyönä pari kilometriä 50 km/h ja varot samalla lähimetsään pysäköityä kaivuria. Odotahan, että pientareenniittäjät tulevat. Silloin on 50 km/h rajoitus parhaimmillaan 20-25 kilometrin matkalla.
Miksi rajoituksia ei kunnioiteta? No siksi, että noin 100% todennäköisyydellä tiellä ei ole yhtään mitään – ainakaan virka-ajan ulkopuolella.
Jos siellä on oikeasti miehiä töissä, niin silloin tietenkin kannattaa hidastaa, oli rajoitusta tai ei. Jos varoitusmerkkien kunnioituksen haluaa palauttaa, se onnistuu seuraavasti:
– Määrätään selvästi, ettei rajoitus saa ulottua senhetkisen työalueen ulkopuolelle enempää kuin 100-200 metriä rajoituksesta riippuen. Jos työmaa siirtyy, pitää rajoitusalueenkin siirtyä – eli pitäisi sallia merkkien kiinnittäminen liikkuviin ajoneuvoihin. Lisäksi voitaisiin sallia nopeusrajoitusmerkin lisäkilpi (esim 200m, tai ”työalueen kohdalla”).
– Aiheettomasta rajoitusmerkin käytöstä on rangaistava. Koska näin ei tehdä, voitaisiin vaihtoehtoisesti periä aikaan perustuva maksu merkin käyttämisestä. Maksu määräytyisi liikennetiheyden ja rajoitetun matkan mukaan. Jos joku haluaa välttämättä pitää merkkiä myös silloin kun töitä ei tehdä, se onnistuisi mutta siitä joutuisi maksamaan siinä suhteessa, mitä tienkäyttäjille aikatappioita syntyy.
Tiukemmat pelisäännöt olisivat myös työntekijöiden etujen mukaisia. Silloin autoilijat merkin nähdessään tietäisivät, että nyt kannattaa oikeasti hidastaa. Nythän merkit kertovat lähinnä, että ”tästä on joskus ajettu traktorilla” tai ”Ojan pohjalla on ensi viikolla kaivuri”.
Ilmoita asiaton viesti
Janne,
tsaristista mielivaltaa ei kukaan kunnioita, päinvastoin…
Ilmoita asiaton viesti