Juha-Matti Hämäläinen Ajatellaan ihan itse.

Miksi suomalaiset ovat aina jumissa lentokentillä

  • Suomalaiset jumissa. Kuva IL.
    Suomalaiset jumissa. Kuva IL.

Uutisen mukaan 14-henkinen suomalaisseurue jumissa Münchenin lentokentällä.

Saamme jatkuvasti lukea näitä dramaattisia kertomuksia suomalaisten jumiutumisesta milloin missäkin lentokentille pahimmillaan päiviksi.

Nyt Münchenissä matkustaja Laine korostaa, että " henkilökunta on kohdellut kaikkia erittäin ystävällisesti ja yrittänyt auttaa. Poliisit ovat jakaneet odottajille vesipulloja ja syötävää, kuten suklaapatukkoja ja suolatikkuja, jotka kuitenkin loppuivat heti. 

Sitten rupesi tulemaan lisää tavaraa, kuten peittoja, tyynyjä, hammasharjoja, partahöyliä. Joillekin on tuotu varasänkyjä. Me nukumme penkeillä, kuvailee Laine kentän tapahtumia. Hauskimpana lisänä viranomaisten jakamaan tavaraan hän pitää valkoisia t-paitoja.

Me ajateltiin, että jos me ollaan joulu täällä niin säästetään ne lahjoiksi, hän naurahtaa. 

10 tuntia oli jonotettu siinä, mutta meitä on niin iso porukka, että voimme ottaa vuoroja niin että osa nukkuu, sanoo Laine."

 

Olen ihmetellyt miksei suomalainen osaa mennä metrolla kentältä 35 minuuttia Müncheniin hotelliin, syömään kapakkaan ja nukkua hyvin. Koneeseen pääsee myöhemminkin. Miksi pitää kärsiä ja lojua terminaalissa. Onko kärsiminen ja uhriutuminen osa kansallista identiteettiämme.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (41 kommenttia)

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Suomalaiset eivät osaa lentää.

Juha Hämäläinen

#1. Niin ei osata matkustaa ilman paniikkia, että kone jättää.

anita frisk

Juha Hämäläinen, eipäs nyt suoralta kädeltä tuomita kaikkia suomalaisia tumpeloiksi impivaaralaisiksi ja kokemattomiksi matkailijoiksi. Tuota Muenchenin tapausta en tunne, mutta usein on kyse lentoyhtiöiden surkeasta tiedottamisesta. Koneessa on jotain teknistä häikkää ja teknikot ilmoittavat että ainakin esim. 7 h kestää ennenkuin ilmaan pääsee. Ja mitä tekee yhtiö: ilmoittaa että konetta korjataan ja seuraava tiedote tulee tunnin kuluttua, ja taas tunnin ja tunnin jne. sen sijaan että ilmoittaisi että aikaisintaan silloin ja silloin koneeseen pääsee ja menkääpä tutustumaan kaupunkiin. Surkein odotus oli Vantaalla yli 10 tuntia, Finskin info toisti papukaijamaisesti tunnin välein tuota tiedotusmantraansa. Yhdeltä toisen deskin hölösuulta sain sitten tiedon että Milanon kone oli rikkoutunut ja olivat napanneet meille tarkoitetun. Miksi tätä ei voitu alunperin kertoa?

Kaikkein eniten (länsimaiset) lentoyhtiöt satsaavat turvallisuuteen kuten ehdottomasti pitääkin, mutta voisi tuota tiedotuspuoltakin hieman hioa. Eli faktoja kehiin eikä mitään turhanpäiväistä lässytystä kiukkuisten asiakkaiden rauhoittamiseksi.

Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #34

#34. Kun odotusaikaa on mennyt jo tunteja eikä selvyyttä ole niin kannattaa nostaa kytkintä eikä takertua terminaaliin ja nukkua tuoleissa. Niitä korvaavia lentoja saa kyllä myöhemminkin, kun pyytää. Tämä oli viestini.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka
Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Todennäköisesti tästä on kyse. Matkakassa on käytetty ja on enää rahaa pieneen syömiseen ja lentoliput.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Kulttuurisia heijastumia ajasta, jolloin lentomatkustaminen oli hianoa (ja kallista).

Nykyään se on enemmän vulgaaria.

Silti alempien yhteiskuntaluokkien lehdissä on viikottain lööppejä näistä jumituksista tai lentoemäntien nikseistä yms., ja ne näyttävät myyvän.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

"Silti alempien yhteiskuntaluokkien lehdissä on viikottain lööppejä näistä jumituksista..."
Tuollahan kommentoija Nieminen saa paljon anteeksi näin huonon huumorin entiseltä tai lopettelevalta harrastajalta ja vielä ihan pyytämättä (-;

Pekka Iiskonmaki

Joskus, kun kävin vielä seuramatkoilla, niin suomalaisilla oli huonoimmat hotellit ja kalliimpaan hintaan kuin esim. ruotsalaisilla ja saksalaisilla.

Karumaa, jossa asuu yksinkertainen ja nöyrä kansa. Valtiovalta ei uskalla näille metsäläisille myydä vapaasti edes alkoholia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mitenkäs sitten Ruotsissa on asian laita tuon alkoholin suhteen?

Pekka Iiskonmaki

#5
Eikös Ruotsi ole jo muslimivaltio?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #10

Ruotsissakin on alkoholimyynnin käytäntö jonkin verran vapautunut vuosikymmenten myötä eivätkä muslimit ole sen alkuperäiseen tiukkuuteen mitenkään vaikuttaneet.

Tuo muslimiulottuvuus ilmeni kyllä kerran Berliinissä, kun ostin kuumana kesäpäivänä joitakin vuosia sitten oluen eräästä kafeterian ja kioskin välimuotoisesta pisteestä ja asetuin nautiskelemaan sitä oven ulkopuolella olevan pöydän ääreen. Kuppilan pitäjä tuli sanomaan, että en saa juoda sitä hänen paikassaan, vaan minun pitää kävellä toiselle puolelle katua. Silloin tuli mieleeni onko tämä sama Saksa, jonka olen tuntenut koko elämäni. Edellisenä päivänä tuo ei aiheuttanut mitään ongelmaa, kun myyjänä samassa paikassa oli toinen henkilö.

Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #18

#18. Niin ei se ole sama Saksa. Tosin Berliini on aina ollut outo paikka, jossa asuu hyvin outoja ihmisiä, jopa saksalaisia.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Norjasta puhumattakaan, siellä se pohjoimaisista nöyrin kansa taitaa asustaa.

Aulis Saarijärvi

Eikös tämä jengi ole jo transititn puolella?

Juha Hämäläinen

#8. Päässeet ehkä jo vessassa käymään poliisien avustamana.

Olli Kankaanpää

Älä ole ilkeä, kulje rahan perässä, siihen Putinkin kaatuu.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #15

#15
Ollilta oikeaan osunut kommentti.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Vieraassa paikassa tapahtuvat suunnittelemattomat poikkeamat eivät ole aina niitä helpoimmin käsiteltäviä asioita. Eivät varsinkaan sellaisissa maissa, joissa englannin kielen osaaminen ei tee autuaaksi. Esim. Saksassa tai Ranskassa englannin taitajaan törmääminen on puhtaasti tuuristaan kiinni.

Tästä syystä ihan mielellään ei lähdetä seikkailemaan.

Munchenin ongelma on uutisten mukaan sellainen, joka voi purkautua milloin tahansa. Jos tilanteen normalisoitumisen tarkka ajankohta ei ole tiedossa, niin ei Hämäläinenkään ota taksia ja lähde kaupungille hummailemaan. Muutoin saattaa käydä niin, että lento meni jo. Caramba.

Asia muuttuu toiseksi, jos suunniteltu ja tiedossa ollut välilasku kestää vaikkapa 12h.

Silloin ehtii vetää vaikka perskännit odotellessa.

Voitaisiin oikeasti kysyä, miksi lehdet uutisoivat näistä sinänsä normaaleista lentokenttäongelmista?

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

ja silloin voi myös käydä niin että jatkolento on aikoja sitten mennyt kun perskänniläinen herää veskissä oksennusta rinnuksissaan kankkusessa.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Tuli vielä sellainen asia mieleen, että Munchenin ja Frankfurtin lentokentät ovat aavistuksen verran Helsinki-Vantaata suurempia. Sellainenkin pelottaa pienestä Suomesta tulevia matkaajia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Münchenin kentän kautta kulkeva matkustajamäärä lienee jonkin verran suurempi kuin Helsinki-Vantaan, mutta kaksi terminaalia sielläkin vain on. Frankfurtin kenttä puolestaan on aika "keskustassa", joten sieltä pääsee nopeasti pois ja takaisin halutessaan.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen Vastaus kommenttiin #17

Olikos se Munchen vai Frankfurt jossa terminaalien välillä kulkee junayhteys ja itse terminaalit ovat noin 1km pitkiä.

Ei se terminaalien määrä vaan se koko.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #20

Frankfurtissa on tuollaisia yhteyksiä.

Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #20

#20. Frankfurt. Münchenin kenttä on selkeä ja melko pieni. Terminaalin alta pääsee metrolla kaupunkiin kympillä. Junia menee 20 minuutin välein.

Juha Hämäläinen

#11. Münchenissä puhutaan paremmin englantia kuin Suomessa. Korvaavan lennon on aina saanut valittua. Ei ole mikään pakko sitä terminaalissa odottaa. On noita tilanteita tullut nähtyä lukuisia eikä yhtään lentoa menetetty.

Viimeisin oli Pariisi-Helsinki lennolta myöhästyminen, kun Afrikasta tullut koneeni oli myöhässä ja kenttä tukossa sekä matkatavarat hukassa. Kerroin meneväni kaupunkiin yöksi. Lentoyhtiö maksoi hotellin ja illallisen. Toinen vaihtoehto oli välilaskulliset lennot. Niihin olisi saanut käyttää koko illan ja yön.

Toki tämä edellyttää, että avaa suunsa ja sopii asian. Se käy puhelimessakin eikä tarvitse jonoissa seisoa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kai siellä muunmaalaisiakin oli jumissa, mutta suomalaisia lukijoita kiinnostavat tietenkin vain suomalaisten ongelmat.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Kerrottiin jopa 200 lennon viivästyneen tai peruuntuneen, joten tosi paljon hämminkiä nuo 14 suomalaista lomaturistia on lentokentällä jo saanut aikaan.

Juha Hämäläinen

#13. On hieman eri asia, jos matkaaja on menossa lomille Karibialle kuin jos on palaamassa Suomeen Italiasta kuten nämä 14 onnetonta.

Kannattaa huomata, että Saksan kesälomakausi alkoi tänä viikonloppuna.

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Suomessa ei ole tapana julkaista uutisia muunmaalaisten hässäköistä lentokentillä.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Naisterroristilta onnistunut isku? Kyllä tuossa voi vielä joku kuollakin, mutta terroristi selviää sakoilla, jos edes niitä annetaan.

Juha Hämäläinen

Se ongelman aiheuttaja ei ollut se varsinainen syypää vaan virkailijoiden ja poliisin hölmöily. Tämä käy ilmi sakujen mediasta.

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari

Kirjoituksesta ei käy ilmi, onko porukalla jo uudet liput vai ei. Jos ei, silloin on paha lähteä hotelliin nukkumaan tai kapakkaan riekkumaan.

Minun 16-vuotias poikani muuten jonottaa parhaillaan Münchenin kentällä uutta jatkoyhteyttä Helsinkiin. Ei vaikuttanut puhelimessa kovin murheiselta ja lähetti juuri viestin, että Helsinkiin tulee tänään vielä kolme lentoa, joten eiköhän jollekin niistä löydy yksi paikka, kun jonokin etenee.

Juha Hämäläinen

#26. Liput saa myöhemmillekin lennoille, jollei pakko päästä ensimmäiselle vapaalle paikalle. Ei niitä lippuja tarvitse kentällä jonottaa, mutta toki saa, jos haluaa.

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari

#32. Poika katsoi parhaaksi jonottaa Lufthansan palvelutiskille, jotta saisi ensimmäisen mahdollisen lennon. Mielestäni viisas päätös. Toivottavasti saa pian vuoron.

Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #33
Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari Vastaus kommenttiin #35

#35. Niin siinä sitten kävi, että jatkolento järjestyi vasta huomiseksi, maanantaiksi, ensin Lufthansalla Düsseldorfiin ja sieltä Finnairilla Helsinkiin. Hänelle annettiin retkivuode ja ruokaseteli ravintolaan. Mutta onpahan nuorella miehellä sitten kavereille kerrottavaa. :)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #37

Ei ollut kompensaatio sitten aivan samaa tasoa, jonka itse koin Australiassa 80-luvun lopulla.

Olin kollegani kanssa matkalla Hobartista Sydneyn kautta Bangkokiin ja sieltä jatkolennolla Helsinkiin. Quantaksen lento Hobartista oli sen verran myöhässä, että emme ehtineet Syneystä Bangkokiin lähtevään koneeseen. Jouduimme odottelemaan Sydneyn kentällä seitsemän tuntia jatkolentoa ja meille tehtiin uusi reitti Singaporen kautta Brysseliin ja vasta sieltä sitten Helsinkiin.

Sydneyn kentällä Quantas tarjosi meille mahdollisuuden syödä lounasta ilman kustannusrajaa parhaassa lentokentän ravintolassa "all included". No, listalla oli alkupalaksi mm. tryffeligratiinia, pääruoaksi bourgogne entrecote pihviä, jälkiruoaksi jotain spesiaalia liekitettyä puddingia ja juomiksi löytyi tietysti maailman parhaat vuosikertaviinit. Niitä taisi mennä muutaman tunnin aikana kahteen pekkaan yhteensä kolme pulloa. Toki tietysti viimeisen tuplaespresso jälkiruokakahvin kanssa tilasimme kalleinta V.S.O.P. konjakkia.

Siinä sitä retkivuodetta ja ruokaseteliä kyllikseen.

Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #38

#38. 80-luvulla meni tavallisen ihmisen kk-palkka Australian lentoon.

Nykyajan satasen lennoilla ei voi paljon odottaa. Korkeintaan sen verran, ettei kerosiini lopu kesken lennon ja että kapteeni on joskus ennenkin konetyyppiä lentänyt muuallakin kuin simulaattorissa.

Mutta kyllä peruutetun halpalennonkin tilalle saa uuden lennon valittua terminaalissa yöpymättä. Pitää vain pyytää.

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari Vastaus kommenttiin #38

#38. Joo, ne taisivat nyt olla helisemässä 30 000:n rannalle jääneen matkustajan kanssa. Vaikea sanoa; itse olisin varmasti vaatinut vähän enemmän. Sanottiin pojalle tänä aamuna, että menee vielä tiskille vaatimaan aamiaiskupongin ennen lennon lähtöä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #40

Suurin ero oli tietysti siinä, että meillä oli silloin "full fare tickets" ilman mitään alennuksia.

Matkatessamme Australiaan lensimme Japanin kautta finskillä ja silloin Helsingistä lähtiessä bisnesluokka oli ylibuukattu, joten jouduimme raukat lentämään ensimmäisessä luokassa, joka silloin vielä oli olemassa.

Hieno lento kesäisen pohjoisnavan yli. Kesti 14 tuntia Tokioon. Palvelualttiit lentoemännät hyörivät ympärillämme smapanjaa tarjoillen, gourmetmenuun vaihtoehtoja esitellen ja peitettä vuoteillamme yllemme kohentaen tarpeen vaatiessa. Ne olivat niitä Suomen nousukauden öykkärivuosia. 90-luvun lama toi sitten turistiluokan liput bisnesmatkustajillekin ja useimmista firmoista ei siitä muutoksesta luovuttu sittemmin koskaan.

Toimituksen poiminnat