Juha-Matti Hämäläinen Ajatellaan ihan itse.

Kaikki blogit puheenaiheesta Kulutuskulttuuri

Mainokset omalle kaupalliselle kanavalleen

Sain tässä illalla loistavan idean kaupallisen tv-toiminnan edistämiselle. Nykyään mainokset katkeavat kesken kaiken muun ohjelman viedessä niiltä tilaa. Suomi on pikkujenkkilä. Miksemme siis olisi edelläkävijöitä ja keskitä kaikkea tv-mainontaa yhdelle kanavalle, joka voi olla MTV. Merja Ylä-Anttilakin voisi palata maikkariin johtamaan todellista kaupallista kanavaa, jossa mainosaikaa ei viedä dokumenteille ja muille hyötyohjelmille, joista tulee vain kaikkea ajateltavaa.

Luvaton mainosjakelu kriminalisoitava

Yhteiskuntamme rakentuu kasvavalle kulutukselle. Kasvu halutaan varmistaa kaikin mahdollisin keinoin. Yksi näistä on mainonta. Sen sietää niin kauan kuin ihmisen kotirauhaa ei sillä häiritä. Mainosjakelu on mennyt kuitenkin tämän rajan yli. Kävin äsken postilaatikolla ja sieltä löytyi tältä päivää seuraavien mainokset: Viherpeukalot, Stark, Siisti Piha, Masku, Gigantti, Tokmanni, Citymarket, Postinen, RTV Yhtymä, K Supermarket, Motonet, Lidl, Nautica, Verkkokauppa, Hongkong, Biltema, Jysk ja lisäksi hämäräjärjestö Helsingin Dianetiikka-keskuksen kaksi mainosta mielenvikaisen L.

Aineeton joululahja — paras tapa torjua populismia

Monet ovat miettineet, miten he voisivat auttaa heikommassa asemassa olevia ja torjua populistien nousua. Yksinkertaisena vastauksena näihin on materiaalikulutuksen vähentäminen ja tulonsiirrot heikommassa oleville. Tässä jutussa olen pohtinut nykyisen kulutusyhteiskunnan yhteyttä populistien nousulle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä